tag:blogger.com,1999:blog-21391219.post6719061853682199195..comments2023-05-06T20:05:38.517+08:00Comments on Penantian Kelahiran Generasi Rabbani: Bab 16 Riyadus Solihin Jilid 1Syaima' Azurehttp://www.blogger.com/profile/11993449571552740483noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-21391219.post-20845880503260299372010-01-16T18:17:43.086+08:002010-01-16T18:17:43.086+08:00Masya Allah, semoga cerita di atas menambah kita b...Masya Allah, semoga cerita di atas menambah kita beriman dan dekat dengan Allah dengan menjalankan perintah-Nya serta menjauhi larangan-Nya. dan untuk menambah wawasan agar hati kita tambah sejuk dan tenang dalam menjalni hidup, maka saya mengajak kawan-kawan membaca buku "HIDUP ADALAH SEOLAH-OLAH karya ustadz abdul baits atau membaca renungan beliau di www.ponpes-alburuj.com. semoga bemanfaat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21391219.post-45572232495621834512009-03-02T16:42:00.000+08:002009-03-02T16:42:00.000+08:00Assalamualaikum wbt.Alhamdulillah,Jazakillahu Khai...Assalamualaikum wbt.<BR/><BR/>Alhamdulillah,Jazakillahu Khairan Kathira kerana post hadith-hadith dari Riadussolihin tentang kepentingan mengikut sunnah.<BR/><BR/>Cuma ada beberapa persoalan:<BR/><BR/>a) Ulasan kepada hadith-hadith ini diambil dari mana eg; buku, kitab, website etc. Kerana Riadussolihin hanya memuatkan hadith tanpa ulasan, dan banyak kitab-kitab lain yang ulas.<BR/><BR/>b) terdapat hadith yang tidak sahih di dalam artikel ini (Hadith ini bukan Imam Nawawi catat dalam Riadussolihin, akan tetapi ia adalah dari ulasan pengulas). Hadith ini masyhur tetapi tidak sahih:<BR/><BR/>sebagaimana sabda Nabi s.a.w.:<BR/>"Perselisihan ummatku adalah rahmat."<BR/><BR/>Sahabat saya di UIA ada menuliskan ringkasan ulasan ke atas hadith ini. Di sini saya pastekan:<BR/><BR/>Hadith ini adalah termasuk diantara hadith yang terkenal didalam bab menerima perbezaan pandangan didalah hukum fiqh sehingga Imam Ibn Hajib menyebutkan hadith ini didalam kitab al-Mukhtasar, perbahasan mengenai Qiyas tanpa menyebutkan sanad.Begitu juga al-Baihaqi menyebutkan hadith ini tanpa sanad.<BR/><BR/>Imam as-Sakhawi menyebutkan didalam kitab maqasid al-hasanah bahawa Kebanyakan ulama’ hadith menyatakan bahawa hadith ini adalah palsu disebabkan tidak dijumpai sanad bagi hadith ini.Berikut adalah nukilan as-Sakhawi , Muhammad Tahir al-Fattani didalam al-maudhuat al-kubra dan al-albani didalam silsilah ad-dha’ifah daripada perkataan ulama’<BR/><BR/>1)Ishak al-musili dan Amru bin jahr al-Jahidz berkata :Andaikata perbezaan pendapat adalah rahmat , maka maksudnya persetujuan pula merupakan azab(oleh itu hadith ini tidak boleh diterima akal)<BR/><BR/>2)Al-Munawi menaqalkan bahawa as-Subki berkata :Hadith ini tidak dikenali dikalangan ulama’ hadith . Aku tidak menjumpai sanad yang sahih , daif bahkan yang palsu sekalipun untuk hadith ini.<BR/><BR/>3)Kata zakaria al-ansaari “Maksud hadith ini dibantah oleh ulama’ yang kritis”<BR/><BR/>Ibn hazm menyebutkan didalam kitab ah-Ihkam ti Usul al-Ahkam :Ini adalah diantara perkataan yang paling buruk.kerana jika perbezaaan adalah rahmat maka persepakatan pula merupakan azab.Maka ini adalah penipuan(keatas nama Rasulullah)<BR/><BR/>Imam al-Khattabi didalam kitab gharib al-hadith telah mempertahankan hadith ini dan menjawab kritikan terhadapnya tetapi as-sakhawi dan al-Fattani berpendapat bahawa tidak ada sesuatu yang dapat meningkatkan taraf hadith ini dari ucapan al-Khattabi.Al-Khattabi hanya sekadar menunjukkan seolah-olah dia mengetahui kewujudan sanad hadith ini tetapi tidak menunjukkannya.<BR/><BR/>Disebabkan hadith ini seringkali disebut maka Imam as-Suyuti pula berpandangan bahawa ada kemungkinan hadith ini disebutkan didalam beberapa kitab hadith yang tidak sampai kepada kita(al-Albani memetik ucapan as-Suyuti dari al-Jami’ as-Soghir).Tetapi kemungkinan yang disebutkan oleh as-Suyuti ini tidak boleh dijadikan hujjah kerana beliau pernah menyebut “Pada zaman sekarang , (Didalam menerima hadith) kita bergantung kepada kitab yang telah tertulis.Segala yang tidak terdapat didalam kitab adalah tertolak”(abu al-laith memetik dari kitab tadrib ar-rawi).<BR/><BR/>Adapun hadith “perbezaan pendapat dikalangan Sahabatku adalah rahmah” diriwayatkan oleh beberapa muhadith seperti at-Tabrani , ad-dailami dan albaihaqi.Kebanyakan ulama’ seperti as-Sakhawi(Maqasid al-Hasanah) dan al-Iraqi(takhrij Ahadith Ihya’) menyatakan hadith ini terlalu lemah.Al-Albani(silsilah ad-Dhaifah) menyatakan hadith ini adalah palsu. <BR/><BR/>http://hafizdasar.com/?p=62Mohd Masri bin Mohd Ramlihttps://www.blogger.com/profile/04137884860599203128noreply@blogger.com