Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, May 19, 2006

Ruginya...

In The name Of Allah...

Assalamualaikum wbt. Baru-baru ni aku ke sebuah negeri di utara Malaysia.Ayahku juga sedang bermusafir di utara atas sebab kerja. Kebetulan kami ingin pulang ke rumah pada hari yang sama, jadi aku menunggu bapaku di salah sebuah perhentian bas di negeri tersebut. Agak lama juga jangka masa aku menunggu.Bosan, aku mengambil apa sahaja buku yang ada dalam beg galas aku dan membacanya.

Sedang khusyuk aku membaca, aku tercium satu bau yang cukup busuk. Aku menoleh dan tersentak.Terlihat seorang wanita yang rambutnya kusut masai dan badannya kurus kering.Kukunya panjang dan hitam.Pakaiannya tak terurus.Aku senyum cuma.

"Assalamualaikum, ustazah" katanya.Mungkin penampilan aku membuatkan dia terfikir yang aku seorang guru agama.Aku cuma tersenyum dan menjawab salamnya.
"Ustazah, tolonglah bagi saya seringgit.Saya lapar.."katanya sampil megurut-ngurut perutnya.Aku memandangnya seketika dan bertanya, "Kamu tak bekerjakah?"Sengaja aku bertanya begitu untuk menduganya.
"Tak, ustazah.Saya gila.Tolonglah, ustazah.Saya lapar..."Hmm..takkan orang gila mengaku dirinya gila?Kasihan pula aku melihatnya merayu begitu.Aku lantas mengeluarkan seringgit dan memberinya tanpa sepatah kata.
"Terima kasih, ustazah"katanya sambil tersenyum. Aku membalas senyumnya dan meneruskan pembacaanku.Kemudian aku menolah ke arah tempat yang ditujunya.Kulihat dia menyapa seorang wanita yang sedang duduk tidak jauh dari tempat aku duduk.Kasihan.Dia tidak dipedulikan.Aku menunduk ke buku yang aku baca.Fikiranku melayang.
Alangkah bagusnya jika aku dapat menjemputnya duduk tadi dan berbual dengannya.Rumahnya, asalnya, keluarganya.Mana tahu, mungkin aku boleh membawanya ke rumah dan mendidiknya menjadi muslimah solehah.Fuh...cita-citaku cukup tinggi.Aku bangun dari tempat dudukku dan meluru keluar dari tempat itu.Mencari dia.Mataku liar melihat kalau-kalau dia masih di situ meminta pada orang lain pula.Tak ada.Aku menghembus nafas hampa.Ruginya...Kalaulah aku bertindak cepat tadi.Sekurang-kurangnya aku boleh menyentuh hatinya dengan perkara yang simple.Orang sebegitu memang perlukan bimbingan.
Mengapa yea..aku ceritakan kisah ini?Sekadar perkongsian bersama...orang yang berakal dan cintakan Islam pasti akan memikirkannya dalam-dalam.Kepada semua pejuang Islam, Selamat Berjuang!!!

Hai Mujahid Muda
Munsyid : Izzatul Islam

Hai mujahid muda
maju kehadapan
sibakkan penghalang
satukan tujuan
kibarkan panji Islam
dalam satu barisan
Bersama berjuang
kita junjung keadilan

Jangan bimbang ragu
Tetaplah melaju
Hapus bayang semu
Di lubuk hatimu
Bergerak kedepan
bagai gelombang samudra
Lantakkan tirani
runtuhkan angkara murka

Majulah wahai mujahid muda
Dalam satu cita tegak keadilan
Singkirkan batas satukan kata
Kebangkitan Islam telah datang

0 comments:

 

Text