Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, February 16, 2008

Emotional?

In The Name Of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah mengembalikan semangatku stelah beberapa ketika ia 'terbang' semalam. Kekesalan yang melanda telah menyesakkan dada menyempitkan jiwa. Astaghfirullah.

Semalam presentation LSP 402 (Bahasa Inggeris Saintifik & Perubatan). Budak-budak sains sure kene amik subject ni. Aku bentang tentang 'The Battle Of Trench'.Bila aku sebut je tajuk ni, sume org blur. Tapi bila sebut 'Perang Khandaq', baru ada yang angguk kepala. Lucu juga melihat gelagat mereka ni. Aku berdepan satu cabaran besar (bagi aku la). Majoriti student dlm kelas tu chinese... Maksudnya audience aku kebanyakannya dari kalangan yang tidak faham dan tidak mengerti. Aku tersilap perkiraan. Dan aku bukan seorang yang 'master' dalam kisah perang khandaq, walau rujukan aku adalah satu sumber yang baik, SIRAH NABAWIYAH oleh Dr. Muhammad Said Ramadhan Al-Buthy.

Aku sediakan Slide powerpoint + movie slot dari Muhammad The Last Prophert(versi kartun) + flash 'This Is Islam'. Tu antara yang aku tunjuk pada mereka. Tapi aku sangat terkilan....very much upset with myself. Ini kali pertama aku menyampaikan kisah Islam pada non-Muslim.Kebanyakan mereka blurrrr. Bila aku cuba terangkan, ada jugak yang angguk-angguk kepala, tapi ramai yang ternganga. Aduss.Gimana sih?Mujur teacher (Malay) membantu. Bila dia rasa ramai yang loss, segera dia beritahu aku cuba interaksi dengan audience and tekankan keyword. Siapa Muhammad? What is trench? Explain the circumstances of the battle at that time. Whoah...But the whole presentation went smoothly after that though not all of them really understand what i was explaining.

Aku terkilan. Aku tersilap ambil tajuk. Sepatutnya aku ambil tajuk yang ringan untuk at least beri gambaran pada non-Muslim dalam kelas tu tentang Islam. Rasa mcm menzalimi pulak.Balik bilik, jadi tak keruan. Rasa menyesal pun ada. Ya Allah, ampuni hambamu ini. Aku ada cara sendiri tingkat semangat lepas 'down' mcm tu. Huhu, aku tengok kartun 'Salahuddin al-Ayyubi', then terangkan pasal kekuatan umat Islam pada seorang adik yang datang bilik. Alhamdulillah, semangat dakwahku datang semula. Yang penting, aku berbuat.Sama ada mereka dapat terima atau tidak, serah pada Allah. Hidayah tu kan milik Allah?Sekadar berkongsi. Mungkin ada antara anda yang caranya lebih bagus. Boleh kongsi. Makanatul ukhwah..yang ketiga ta'awun kan? =)

Ni ada kisah lain pulak. Malam sebelum tido, roomate ajak tengok tayangan. Tentang khilafah dan kejatuhannya. Aku tak pernah tengok tayangan tu sebelum ni. Memang dahsyat. Aku ketap gigi tanda geram.Dia cerita sejak mula-mula khilafah (Turki Uthmaniyyah) hampir jatuh, bermula dengan pengkhianatan Faisal si pengkhianat. Then turun pada Kamal Attartuk. Aku bukan nak cerita tentang kejatuhan Khilafah, tapi aku nak highlight rencana kafir laknatullah untuk menjatuhkan Islam.Tahu bila khilafah jatuh? Tahu apa yg Kamal At-Tartuk buat pada Turki? Tahu apa yg jadi pada khalifah lepas khilafah jatuh? ha...apa yg anda tahu? TAHU KE APA ITU KHILAFAH?

Bila tengok tayangan tu, aku jadi geram.Sedih. Apa yang telah umat Islam lakukan? Antara rencana US dan skutunya ialah menghapuskan Islam dan menghinakannya di dunia ni. Boleh kita tengok bukti yang berlaku di Palestin (paling ketara), Algeria, Kashmir, Iraq, Afghanistan...Lagi banyak aku sebut lagi korang blurr agaknya. Mereka sesuka hati membunuh manusia bergelar Muslim, menghancurkan rumah-rumah, menembak kanak-kanak tak berdosa, merogol sister-sister kita!!! Dia siap tunjuk lagi macamana mereka 'menyiapkan' Muslimah itu untuk dirogol. Kene pukul habis-habisan, tembak dengan pemancut air.Yang buat tu beramai-ramai. Bila muslimah tu dah tak berdaya.................. (susah nak sambung ayat ni)

Wahai sahabatku,
Banyak yang aku nak cerita lagi. Tapi cukuplah. Sangat sedih bila diri hanya melihat, tidak mampu berbuat apa-apa ketika saudara sendiri menangis menderita, berlumuran darah di mana-mana. APA YG KITA DAH BUAT? Nak memboikot barang Israel pun, banyak lagi alasan-alasan yang diberi.Bilalah nak stop beralasan? Bila nak mula berbuat? Dia ada sebut satu hadis - Kehancuran ka'abah itu tidak ada apa-apa kalo nak dibanding dengan nyawa seorang saudara Muslim. Boleh check sendiri taraf hadis ni.InsyaAllah aku akan paste kata-kata Hassan Al-banna yang sangat bererti tentang kebangkitan Islam. Diakan mastermind dakwah kontemporeri. Janganlah terlalu berkira aku ni jemaah apa, usrah apa.Yang penting, kalian tanyalah diri sendiri, apa yang kalian dah sumbangkan untuk kebangkitan Islam selama hidup ni? Tepuk dada tanya iman.

Malaysia pun takkan terlepas satu hari nanti. Bersedialah kita....

5 comments:

Mohd Masri bin Mohd Ramli said...

aslm wbt,

saya nk bg komen skit tntg hadith yg ukti tuliskan2, saya pun xtahu status hadith tersebut dan nampaknya saudari sndiri pun tak tahu status hadith tersebut.

Kita hendaklah berdisiplin dlm menyampaikan hadith2, mana2 hadith yg xdiketahui statusnya, jgnlah dismpkan ditmpt umum spt blog ini, jika mahu mengetahui statusnya perlulah ditanya pd org yg tahu, bkn dinukil sbg satu hujah di dalam artikel.

mungkin juga jgn disebut hadith, sebut shj ada kata2 hikmah yg berbunyi begitu.

disini ada beberapa hadith yg menyebutkan hukum menyampaikan segala benda yg kita dgr tanpa nk check kebenarannya.

“Cukuplah menjadi satu dosa bagi seseorang yang menceritakan segala yang dia dengari (tanpa mengkaji benar atau tidak)” (Hadis sahih riwayat Muslim – hadis nombor 5)

Ibn Hibban telah membuat satu kesimpulan di dalam bukunya yang terkenal iaitu Sahih Ibn Hibban bahawa sesiapa yang menyebut sesuatu hadis tanpa mengetahui adakah hadis tersebut sahih atau tidak maka dia adalah berdosa dan layak memasuki neraka (Sahih Ibnu Hibban – bab al I’tisham Bi al Sunnah – hadis nombor 29 hingga 32)

boleh baca lbih lanjut disini
http://hafizfirdaus.com/ebook/20asashadis/index.htm

saya rasa isu yg ukhti tulis ini byk shj hadith2 yg sahih yg bersangkut paut, maka xperlu kita menyusahkan diri kita dgn bnda2 yg kita pun xtahu.

dan utk mendapatkan bahan2 dlm english yg mungkin berguna utk kwn2 non muslim

bleh cuba cari

http://islamtomorrow.com http://islamtoday.net dan http://sultan.org/books

saya menasihatkan bknlah satu cara yg benar bercerita ttg peperangan dlm sirah kpd non muslim krn ia hanya akan menambahkan kekeliruan mrk.

tunjukkan nilai2 universal yg ada dlm Islam.

bgmana Nabi Muhammad SAW berinteraksi dgn bkn Islam, dgn keluarga, akhlak nabi etc.

tak perlu kecewa dgn apa yg jd presentation itu, yg dinilai ialah usaha kita, bkn hasilnya.

Sedangkan Nabi saw tidak mempunyai kuasa utk memberi hidayah kpd bapa saudaranya apatah lagi kita.

Kita manusia hanya membawa hidayah berbentuk ilmu dan pengajaran, hidayah taufiq hanya ada pd Allah shj.

wallahu'alam, teryuskan berdakwah.

wslm wbt

Syaima' Azure said...
This comment has been removed by the author.
Syaima' Azure said...

Salam,
terima kasih atas teguran dan cadangan tersebut.Banyak perkara lagi ang perlu diperbaiki.Tapi semangat dakwah harus terus utuh.
Jzk.

Anonymous said...

Assaamualaikum,
Jgn disedihi perkara yg dah berlalu. Tentang presentation tu, yg diambil kira adalah delivery, pronunciation and content, bukan gitu? A good tip for future: study your audience first, k.
Speaker yg baik dan pendakwah yg berkesan akan sentiasa mengambil kira pengetahuan sedia ada & minat pendengar. Teruskan usaha murni. Smoga Allah berkati :D

am0i Ida said...

Ukht..jangan bersedih hati..sekurang2nya ia menjadi ibrah yang berharga buat ukht, betul tak?

Kadang2 expectation kita tinggi tapi kiter terlepas pandang terhadap environment dan mad'u kita sendiri...(utk ana juga)

Anway thanks for sharing :) MOral of the story, bkn senang menarik mad'u non muslim daripada muslim ..sedangkan muslim sendiripun ramai aje yang blur2 n yg jauh dr Islam..wallahu'alam.. :)

 

Text