Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, August 19, 2010

Memory 1001 rasa...

Berseorangan di kedai dan mengulang-ulang nasyid “Elayka” cukup buat hati tersentuh. Sentiasa bermuhasabh diri, cukupkah bekalan diri ini untuk menghadap Zat Yang Maha Mencipta, Zat yang Memberikan Rezeki dan Hidayah…

Entah mengapa, ujian yang Allah timpakan akhir-akhir ni cukup buat hati sedikit tersentak dan kalaulah tidak kuat iman di hati, mahu sahaja lari… Astaghfirullah… rapuh sungguh jiwa. Rapuh sungguh tekad yang dibaja bertahun-tahun…

Kemahiran menganalisa dimanfaatkan waktu ini. Walaupun saya bukanlah penganalisa yang baik, tapi sekurang-kurangnya bila iman sendiri futur (Mutarabbi apatah lagi?) muhasabah diri di samping memanfaatkan ilmu tentang taqwa yang ditelaah drpd buku Tarbiyah Ruhiyah, tulisan Dr. Abdullah Nashih Ulwan. Ramadhan ni… apalagi? I’tikaf..i’tikaf…

Cukup… kalau terlalu larut dengan perasaan, natijahnya adalah lebih parah. Buku berlambak-lambak atas meja ni, perlu dimanfaatkan. Kini sedang mengulangkaji buku “Marilah berkenalan dengan Ahl-Sunnah wa al-Jamaah” tulisan Kapten Hafiz Firdaus Abdullah, yang juga suami kepada sahabat saya. Saya tak sempat lagi berterima kasih kepada sahabat saya yang menghadiahkan buku ni. Haritu baca, tak sempat khatam lagi. Teringin sangat-sangat-sangat bertalaqqi. Baca buku saja buat jiwa kering… betul kan?

Seronok juga menjadi business woman. Walaupun cabarannya tidak nampak dengan mata kasar, tetapi ia cukup menguji mental dan fizikal. Baru-baru bukak kedai ni, biasalah… keuntungan tak seberapa (eh, adake untung?) Belum lagi… tapi kena buat betul-betul. Dulu kat university amik course minor Management, 4 subjek yang saya rasa sangat bermanfaat, especially Accountancy, Operations Management dan Organizational Behavior. Oh, mungkin saya silap sebab tak amik Marketing. Subjek paling penting untuk application. Tapi tak mengapa, saya belajar marketing melalui orang-orang yang banyak pengalaman, insyaAllah. Sekarang saya kena buat target jualan sebulan dan misi saya adalah untuk mengejar target jualan tersebut. Caranya? Biarlah saya seorang yang tahu. Nak bantu? Alhamdulillah, belilah produk HPA daripada saya. InsyaAllah saya bleh usahakan pos =P

Rasa macam mimpi, sebab saya sekarang memegang gelaran akhawat pekerja… Subhanallah, 4 tahun yang berlalu dirasakan sangat cepat berlalu. Rasa seperti baru kelmarin masuk kilang F&N untuk latihan industry, pengalaman mencari sendiri rumah untuk diduduki. Pusing-pusing satu KL untuk cari jalan ke rumah. Bukan tahu jalan sangat, tapi Alhamdulillah waktu tu ayah ada kursus di KL dan saya ikut sekali. Ayah dok kursus, saya jalan-jalan. Dari KL, cari jalan ke Federal Highway, PJ, then pusing-pusing sebelum sampai Kelana Jaya. Sebelum tu memang dah dapat alamat rumahnya melalui internet. Banyak jugalah rumah yang saya call, tapi semuanya ada masalah. Yang teruk tu, ada satu rumah yang saya call, depa kata duduk antara non-Muslim, saya ok lagi, tapi dalam perjalanan ke rumah tu, dia bagitau bercampur pulak lelaki & perempuan, memang saya tak bleh toleransi la. Reject terus…

Alhamdulillah, saya sangat-sangat terharu dengan kurniaan Allah. Bila saya call satu rumah di Kelana Jaya, dan saya berjumpa dengan budak yang nak sewa sama dengan saya, dan kami setuju dengan deal masing-masing. Dia sebaya saya, belajar di kolej masakan kat KJ tu (saya tak ingat kolej apa)… dan kakak yang memang duduk rumah tu takda masalah dengan kedatangan saya. Mereka memang baik. Allahu Akhbar, Allah melindungi saya daripada orang-orang yang merosakkan dan mempertemukan saya dengan orang-orang baik. Mudah-mudahan Allah memberikan hidayah dan kebaikan yang banyak kepada Linda dan Kak Faz. Ameen. Doakanlah juga untuk mereka =)

Pengalaman duduk di KL memang memberi banyak hikmah kepada tsaqafah dan iman saya. [Alhamdulillah, dah cekap dengan jalan-jalan kat KL]… Dikelilingi masyarakat “red zone” – jauh dari tarbiyah dan penghayatan Islam, apatah lagi saya duduk jauh dari akhawat, jauh dari keluarga dan tak siapa pun yang saya kenal duduk berhampiran dengan saya. Subhanallah, memang ujian Allah mengenai tepat pada hamba-hambaNya… Mungkin sebab itu, saya sangat menghargai dan memegang kuat apa yang diamanahkan kepada saya. Halaqah mingguan, halaqah downline, program-program dakwah setiap weekend dan setiap waktu saya habiskan dengan perkara-perkara yang mengingatkan saya tentang Allah. Sukar nak digambarkan betapa saya sangat menghargai detik itu.

Di tempat kerja pula (PML QC), saya dikelilingi staf-staf melayu Muslim yang baik hati, majoriti lelaki. Kalo ikutkan F&N ni, Top Management majority adalah cina. Meka kuat kerja. Staf-staf di bawah banyak yang melayu, eksekutif pun ramai cina, melayu biasa-biasa saja. Mereka gelar saya ‘ustazah’ kerana penampilan saya. Tak kisah pun sebab mereka ni ramai pangkat pakcik-pakcik. Kadang-kadang kalo borak-borak layan jugaklah, untuk mengelak dikatakan ‘bodoh sombong’… Dalam keadaan begitu, kadang-kadang saya akan menyelitkan ‘tazkirah’ pendek. Macam cerita Palestin, kisah-kisah sirah. Walaupun tak banyak, tapi saya kira memadai dengan kesibukan mereka dan focus mereka. Bahkan kadang-kadang kalau bukan saya pun yang memulai, mereka yang akan mula dengan bertanya sesuatu… Dakwah masyarakat…bukan macam dakwah kampus atau sekolah, atau matrikulasi. Kena betul dengan gaya dan caranya. Saya belajar…

Kini saya memanfaatkan kelebihan yang Allah berikan dengan dakwah masyarakat di sini pula. Bukak kedai, makcik-makcik datang. Ajak datang rumah mereka untuk bertadarus. Ingatkan datang untuk belajar mengaji, tapi nampaknya saya yang mengajar mengaji…(adei)… Alhamdulillah, Allah membukakan jalan sedikit demi sedikit…

Wah…saya nak balik kampong!!……

……..

Wassalam…

0 comments:

 

Text